Emoční hlad

Jíme, když máme hlad, buď fyzický a nebo emoční. Velký problém nastává, když převládne emoční hlad, který nutí lidi jíst, i když to jejich tělo nepotřebuje.

Důležité je uvědomit si a rozlišit tyto dva druhy hladu. Když je dokážete identifikovat, máte mnohem větší šanci provést nápravu a vybrat si jiné způsoby ukojení emočního hladu.

Signál fyzického hladu
Hlad vzniká postupně, žaludek dává postupně silnější signály, že si žádá potravu. Žaludek se ozve a nutí vás si ho více všímat, cítíte lehké sevření, následuje kručení, zintenzivňují se nepříjemné fyzické pocity vyvolané jeho prázdnotou až vás to nakonec donutí jíst.

Signál pro emocionální hlad
Hlad spuštěn emocemi přichází náhle, z minuty na minutu máte velké nutkání jíst.

 

Proč pomáhá jídlo na emocionální hlad
Existují četné studie, které zkoumají účinky jídla na dočasné potlačení negativních emocí. Nepříjemné emoce – Strach, nejistota, zlost, napětí vyvolávají touhu konzumovat jídlo.

Můžou za to dva chemické pochody
1)
V důsledku negativních emocí začínají nadledvinky produkovat látku zvanou kortizol. Kortizol následně v
mozku stimuluje produkci látky zvané neuropeptid Y. Neuropeptid Y je pak spínačem pro velkou potřebu sacharidů. Jednoduše řečeno, negativní emoce vyvolávají potřebu konzumovat velké množství sacharidů.
Další negativním zjištěním je, že tyto chemické pochody v těle, které jsou navozené stresem a nepříjemnými pocity, nutí tělo chránit si své tukové zásoby.

2)
Další činitel je serotonin, neurotransmitter který ovlivňuje emoce. Pokud máme serotoninu málo, máme jednoduše špatnou náladu. Špatná nálada, tedy nedostatek serotoninu vyvolává touhu po sacharidech, neboť konzumace sacharidů vyvolává v těle chemickou reakci, v jejímž důsledku se zvyšuje produkce serotoninu.

V článku Emoční hlad a jak na něj se dozvíte, jak tyto chemické pochody „oblbnout“ ve váš prospěch.