Co pít a nepít

Nejlepší je pít čistou vodu, nebo džusy ředěné čistou vodou.

Podle odborníků na zdravou výživu je nejlepší na žízeň čistá voda nebo ovocná šťáva ředěná vodou. Nápoje by měly být neslazené.

Člověk by měl vypít za den dva litry tekutin, v horku tři až čtyři. – To je dávka, kterou odborníci pokládají za dostatečnou pro zdravou funkci jater a pro prevenci zánětu močových cest.

Čistá voda nebo ovocné či zeleninové džusy ředěné vodou v poměru jedna ku jedné nebo jedna ku dvěma ve prospěch vody jsou nejlepší. V tomto ředění přinášejí džusy navíc i nezbytný obsah minerálních látek a vitaminů, přitom jejich energetická hodnota odpovídá zásadám zdravé výživy. Ovšem pozor, džusy z čerstvě vymačkaného ovoce či zeleniny. Neplatí to tedy pro džusy z obchodu, i v případě, že je u nich uvedeno 100% a bez konzervantů.

Správný pitný režim také často vyřeší bolesti hlavy a pročistí pleť.

Asi 60% hmotnosti dospělého člověka tvoří voda. Musí se neustále doplňovat, protože denně ji člověk jen dýcháním ztrácí asi 0,3 litru. Vodu potřebujeme k trávení a vylučování odpadních látek. Působí jako zvlhčovadlo v očích a kloubech a je nezbytná pro regulaci tělesné teploty.

Lidé, kteří pijí málo vody, trpí bolestmi hlavy a špatnou soustředěností.

Pitím čisté vody spálíte denně 200 Kcal
Vypijete-li denně 2 litry vody, tak spálíte 200 kalorií. Každá vypitá sklenice vody spouští metabolizmus a sama nedodává žádnou energii. Tak dělá každá sklenice minus 20 kcal.

Je lepší z kohoutku nebo balená?
Mnozí se domnívají, že balená voda je lepší a zdravější, než voda z vodovodu. Ve skutečnosti to může být právě naopak. Voda v láhvích často obsahuje větší množství bakterií, které se špatným skladováním mohou ještě více rozmnožovat.
Navíc mají mnohé „minerální vody“ stejné hladiny minerálů jako vodovodní voda.

 

Slazené nealkoholické nápoje a alkohol
Tyto nápoje obsahují „prázdné kalorie“, to znamená, že dodávají spoustu energie, ale žádné živiny. Nadbytek takových nápojů velice přispívá k obezitě a problémům s nadváhou.

V žádném případě by se neměli zaměňovat za vodu, protože i při velké konzumaci a vynechání vody, způsobují dehydrataci organismu.

Pro představu se podívejte na energetické hodnoty  některých nápojů

Nápoj Obvyklé množství Kcal
Voda 0 kcal
Minerálka průměr sklenice 250ml 40,03 kcal
Coca Cola láhev 330 ml 141,97 kcal
Víno bílé průměr 2dl 108,03 kcal
Víno červené průměr 2dl 141,01 kcal
Pivo 0,5l 133,84 kcal