Rozložení stravy během dne

Pro dosažení či zachování správné hmotnosti, nestačí jen dbát na to co jíme, je také důležité věnovat pozornost rozložení stravy během dne.
Správné rozložení jídla během dne nám zajišťuje dostatečný přísun živin ve vhodnou dobu.

Vhodné je rozdělit stravu do 5ti porcí (3 hlavní jídla a 2 svačiny). Mezi jednotlivými jídly by neměli být pauzy větší než 4 hodiny, to udrží náš metabolismus aktivní a zároveň se tím vyhneme hladu.

Také je důležité znát svůj celkový vhodný denní příjem kalorií (Kalkulačka kolik kalorií potřebujete, aby jste zhubli (přibrali) ) a jak ho rozdělit do denních dávek ( kalkulačka Rozdělení kalorií během dne ).

 

Pojďme se podívat, jak jídlo během dne správně rozdělit

Snídaně
Snídaně by měla tvořit 30% energetického denního příjmu. Je velmi důležitá, dává nám dostatek energie pro začátek dne a zajišťuje dobrou duševní i tělesnou výkonnost. Snídaně by měla být tvořena především ze složených sacharidů a také bohatá na vitamíny, minerály a zdravé tuky. Vhodné je do snídaně zařadit ovoce a nízkotučné mléčné výrobky.

Svačina
Pokud chcete zabránit hladu, než přijde čas na oběd, je dobré zařadit i svačinu, ta by měla být velmi lehká a tvořit pouhých 7.5% denního příjmu kalorií. Ke svačině je ideální dát si kus ovoce nebo jogurtu.

Přidáváme bílkoviny

Oběd
Oběd by měl obsahovat 25% našeho denního kalorického příjmu. Od této chvíle zařadíme do jídla i bílkoviny. Hlavní chod by měl obsahovat složené sacharidy, bílkoviny, zeleninu a zdravé tuky.

Svačina
I tato svačina by měla být pouze takové malé zobnutí tvořená ze 7.5% našeho denního energetického příjmu.

Od této chvíle se snažíme vyhnout sacharidům

Večeře
Tvoří 30% denního energetického příjmu, měla by být lehce stravitelná, vhodná je především zelenina a bílkoviny. Měli by jsme se vyvarovat sacharidů. Poslední jídlo by mělo být nejpozději 3 hodiny před spaním.
Pravděpodobně vás překvapí kalorická hodnota večeře. Vysvětlení je jednoduché. Měli by jste se najíst nejpozději 3 hodiny před spaním, také i přes noc tělo spotřebovává energii. Pokud nechcete jít spát hladový nebo se v noci budit hladem, tak malá například 200 Kcal energická večeře stačit nebude. Navíc se tělo po celodenní práci potřebuje regenerovat a to bez jídla nepůjde. Večeři je možné rozložit do 2 menších večeří.

V každém případě si svůj kalorický příjem přispůsobte vašemu životnímu tempu. Žádná pravidla nejsou tvrdá a né 100% vhodná třeba pro člověka, který pracuje v noci.