Vitamíny a minerály

Je mnoho lidí, ať s nadváhou nebo i s váhou v normě, kteří jsou ve skutečnosti podvyživený.

Tělo je komplexní „stroj“ a nedostatek jednoho vitamínu nebo minerálu se může projevit v jedné úrovni, nebo může způsobit i více tělesných a duševních problémů.

Například někomu chybí vitamín B3, který podporuje tvorbu serotoninu. Tělo si neumí vytvořit serotonin samo a ani se jinak nedá dostat do těla přímo. Serotonin je zodpovědný za dobrou náladu. Nedostatek serotoninu způsobuje vážné deprese, úzkosti, nevysvětlitelné strachy. Takový člověk bude mít hodně sníženou celkovou kvalitu života a to jen kvůli nedostatku jednoho vitamínu.

Na tomto příkladu se ukazuje, jak může být nebezpečné zanedbávat dostatečný přísun vitamínů a minerálů.

`

Nutné denní dávky
Vitamín žena muž Minerální prvek žena muž
A retinol, betakaroten 600 µg 700 µg vápník 800 mg 700 mg
C kyselina askorbová 80 mg 80 mg chloridy 2500 mg 2500 mg
B1 tiamin 0.8 mg 1 mg hořčík 270 mg 300 mg
B2 riboflavin 1,1 mg 1,3 mg fosfor 550 mg 550 mg
B6  pyridoxin 1,2 mg 1,4 mg draslík 3500 mg 3500 mg
B3 niacin 13 mg 17 mg sodík 1600 mg 1600 mg
Kyselina pantotenová 3-7 mg 3-7 mg chrom 25 mikrogramů
Biotin 10-200 µg 10-200 µg měd 1,2 mg 1,2 mg
Kyselina listová (folát) 200 µg 200 µg fluoridy není stanovena
B12 kyanokobalamin 1,5 µg 1,5 µg jod 140 mikrogramů
D kalciferon 10 µg 10 µg železo 14,5 mg 8,7 mg
E tokoferol 3 mg 4 mg mangan 1,4 mg 1,4 mg
K fylochinony, menachinony 65 µg 70 µg molybden 50-400 mikrogramů
selen 60 mikrogramů 75 mikrogramů
síra není stanovena
zinek 7 mg 9,5 mg

 

Celkem je 13 vitamínu a 16 minerálů. To je velké množství a při běžné stravě je velmi obtížné získat jejich kompletní spektrum v dostatečném množství. Když například kouříte, těžce pracujete, hodně sportujete, jste ve stresu, nebo žijete ve městě, kde je hodně smogu, pak se tím nároky na vitamíny a minerály ještě zvyšují.

Pokud by jste rádi vyzkoušeli některý doplněk stravy a nevíte jaký si vybrat a chcete ušetřit čas hledáním, přečtěte si také článek  Doplňky stravy.