Zásady zdravé výživy

Pět skupin potravin: cesta ke zdravému stravování

Odborníci vypracovali základní pravidla zdravé výživy.
Denní příjem potravin by měl odrážet rozdělení v potravinové pyramidě. Vyváženou denní stravu představuje:

  • 6 dávek složených sacharidů
  • 5 dávek ovoce nebo zeleniny
  • 2 dávky mléka nebo jogurtu (včetně sojového mléka obohaceného vápníkem)
  • 2 dávky bílkovin
  • 15 – 25 g tuků a olejů.

 

Zásady zdravé výživy

 

Složené sacharidy
složené sacharidy-Zásady zdravé výživySacharidy jsou hlavním zdrojem energie všech tělesných funkcí a jsou zdrojem energie pro svaly. Jsou také nezbytné pro trávení ostatních živin. Sacharidy pomáhají urychlovat látkovou výměnu bílkovin a tuků. Navíc sacharidy v sobě obsahují nezbytné prvky pro růst a obnovu živých tkání v těle.
Složené sacharidy se uvolňují do krve postupně, mají pozvolný nástup a vydrží v těle aktivně plnit svojí roli delší dobu než sacharidy jednoduché. V jídelníčku by měli mít přednost před jednoduchými cukry.Hlavním zdrojem složených sacharidů jsou:
rýže, brambory, těstoviny
kořenová zelenina
celozrné pečivo,obiloviny ( ovesné vločky, pšeničné vločky atd…)

 

 

Ovoce
ovoce-Zásady zdravé výživyDo této skupiny patří čerstvé, mražené ovoce, ovocné džussy a sušené ovoce. Dopřávejte si ovoce co nejvíce – jako dezert, svačinu, nebo jako přílohu k sýru, oblohu do sendviče a podobně.

 

 

 

 

 

Zelenina
zelenina-Zásady zdravé výživyNejen pro vegetariány je zelenina základním kamenem správné výživy, je životně důležitým zdrojem vitamínů a minerálních látek a navíc nám poskytuje vlákninu a sacharidy.

 

 

 

 

Mléko a mléčné výrobky
mléčné výrobky-Zásady zdravé výživyK hlavním živinám, které z této skupiny čerpáme patří vápník, hořčík, bílkoviny, riboflavin a vitamíny B12 a A. Vybírejte si hlavně výrobky se sníženým obsahem tuku, jako je polotučné mléko, nízkotučné jogurty a sýry

 

 

 

Maso, drůbež, ryby a alternativní zdroje, například fazole, vejce, ořechy
bílkoviny-Zásady zdravé výživyTyto potraviny jsou důležitým zdrojem minerálních látek, železa a zinku, bílkovin, vitamínů skupiny B a zejména vitamín B12.

 

 

 

 

Tuky a oleje
tuky-Zásady zdravé výživyPoužívejte příměřeně rostlinné tuky a oleje, jako například olivový olej. Ne všechny tuky jsou špatné, například omega 3 mastné kyseliny tělo potřebuje a zdravé tuky se přirozeně nachází v určitých potravinách, jako jsou tučné ryby, ořechy, mléčné výrobky.